29 marca 2012

Kasza gryczana w dwóch odsłonach

Kasza gryczana zawiera dużą ilość witamin z grupy B, dzięki czemu wzmacnia kondycje organizmu, poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego i chroni przed depresją. Kasza zawiera również makro  i mikroelementy potrzebne dla dobrej kondycji organizmu (magnez, fosfor, potas, żelazo). Zawiera rutynę wzmacniającą naczynia krwionośne oraz błonnik poprawiający pracę jelit i zapobiegający wzdęciom. Nie zawiera glutenu.
Wszystko przemawia za tym, iż warto kasze umieścić w naszym jadłospisie. Dziś proponuje Wam kasze gryczaną w dwóch odsłonach: kasze z jajkiem "w koszulce" i kotleciki (placuszki) z kaszy. Post ten dedykuje Dudzince, która ostatnio poczyniła zapasy z wszelakich kasz :)

Kasza gryczana z jajkiem "w koszulce"

Składniki:

porcja ugotowanej na sypko kaszy gryczanej
1 jajko
mała, drobno posiekana cebulka
mała papryczka chili
ząbek czosnku
łyżka oliwy z oliwek
pieprz, majeranek, sos sojowy

Na rozgrzaną patelnie z oliwą wsypujemy posiekaną cebulkę i szklimy ją. Pod koniec dodajemy przeciśnięty ząbek czosnku, rozkruszona papryczkę chili i chwilę przesmażamy. Całość dodajemy do ugotowanej na sypko kaszy doprawiając do smaku sosem sojowym, majerankiem i pieprzem. Do kaszy podajemy jajko "w koszulce". Ja zagotowuje wodę w małym garnku. Wycinam z foli spożywczej dość spory kawałek, który smaruje po środku oliwą z oliwek. Folię wkładam do małej miseczki lub szklanki, do środka wbijam jajko. Szczelnie zakręcam, spinam spinaczem do woreczków i wkładam do wrzątku ( staram się by nie dotykały dna bo wtedy wychodzą bardziej okrągłe). Gotuje ok 3-4 minuty. Do kaszy i jajka podaje jeszcze sos koperkowy choć to nie jest konieczne.




Na zdjęciu powyżej prezentuje wariant uproszczony: kasza przyrządzona w ten sam sposób do tego tradycyjne jajko sadzone, a w około pokrojony świeży ogórek i pomidor.

Kotlety (placki) z kaszy gryczanej 

Składniki:

kasza gryczana przygotowana według przepisu powyżej
2 jajka
1 mała starta marchewka
kawałek startego korzenia pietruszki
posiekana natka pietruszki
otręby 
mała garść startego zółtego sera
przyprawy: kozieradka, suszony lubczyk
bułka tarta do obtaczania
olej do smażenia

Do przygotowanej kaszy dodajemy starta marchewkę, pietruszki, ser zółty. Wbijamy 1 jajko i mieszamy. W zależności od tego jak "luźna" będzie masa dosypujemy otręby. Konsystencja ma przypominać konsystencje masy na kotlety mielone. Doprawiamy do smaku. Formujemy kotlety, obtaczamy w jajku, tartej bułce i smażymy na oleju. Podajemy polane sosem koperkowym.


SMACZNEGO !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz